Blogi

Finantsinspektsiooni juhatuse esimees Kilvar Kessler

Kilvar Kessler: uurimise ja tõe välja selgitamise huvides pole teinekord tark rääkida

16. detsember 2024

Kuna Äripäev kutsus Finantsinspektsiooni (FI) juhtkirjas  aktiivsemalt kaasa rääkima nn Roosaare juhtumis, siis nüüd, kui politsei on avaldanud kriminaalmenetluse toimumise, on meil võimalik uurimist kahjustamata sõna sekka öelda. Kuigi olgu öeldud, et FI ei ole kõikeluurav silm iga isiku ja tegevuse taga finantssektoris, sest selleks pole mandaati ja see pole ka otstarbekas.

FI selgitab alati olukordi määral, mil see on seaduse järgi võimalik ja asjaolusid arvestades kohane. Finantsjärelevalve tegutseb seaduse raamides sõltumatult ja üksnes avalikes huvides. Mina tugevalt usun, et kodanikule on lubatud kõik, mis seadusega ei ole keelatud ning riigile on lubatud see, mis talle seadusega on konkreetselt lubatud ja ülesandeks tehtud. Inimesed ise otsustavad näiteks oma investeeringute üle, naudivad heade otsuste vilju ja võtavad vastu halbade otsuste toodud kaotused. See ongi vabadus.

Seadused reguleerivad olukorrad, millal kodaniku vabadus on piiratud. Teatud tegevused, aga kindlasti mitte kõik tegevused finantsturul, nõuavad tegevusluba riigilt. Seadustega sätestatud tegevusloa nõue on ellu kutsutud selleks, et säilitada finantsturu stabiilsus, usaldusväärsus ja läbipaistvus. Finantsturul tegevust alustaval ettevõtjal tuleb endale klaariks teha, kas tegevusluba on nõutav. Keerukamate juhtude hindamiseks saab abiks võtta advokaadi ja teised asjatundjad. Seaduse mittetundmine ju ei vabasta vastutusest.

Järelevalve ei tohi seaduse väliselt vabade kodanike elu korraldada

Finantsjärelevalve ulatus on reeglina piiratud isikutega, kellel on finantsturul tegutsemise tegevusluba. FI riskipõhiselt seisab hea, et tegevusloaga finantsvahendajatel oleks piisavad kapitalipuhvrid, läbipaistev ja tasakaalus organisatsioon ning riskikontrolli süsteem, sobivad juhid ning omanikud. FI järelevalvehaare erandjuhtudel ja seaduses selgesti sätestatud juhtudel võib hõlmata isikuid, kellel ei ole tegevusluba. Näiteks on selliseks börsiga seoses toimuvad turukuritarvitused: turumanipulatsioon ja siseteabe väärkasutamine. Minu hinnangul finantsjärelevalve ei tohi oma tahtmise kohaselt seaduse väliselt minna vabade kodanike elu korraldama, nende kohta infot koguma ja tegevusi jälgima.

Finantsjärelevalves toimub info kogumine ja otsustamine seadusega sätestatud korras ning raamides. Kui FI-l finantsjärelevalve perimeetris tekib põhjendatud kuriteokahtlus, siis tehakse kuriteoteade uurimisasutusele. Kui finantsjärelevalvele laekub näiteks vilepuhujalt teave kuriteokahtluse kohta väljaspool FI järelevalve perimeetrit ja kahtlus on Finantsinspektsiooni hinnangul piisavalt selge ja usaldusväärne, siis edastatakse asi uurimiseks uurimisasutusele.

FI ei uuri kuritegusid, seda teevad politsei ja prokuratuur

Karistusseadustiku kohaselt on kuritegu tegevusloata tegutsemine krediidi-, kindlustus- või finantsteenusega seotud tegevusalal valdkonnas, kus tegevusluba on nõutav. Kuritegusid uurivad selleks ellukutsutud asutused – reeglina politsei prokuratuuri juhtimisel. Toonitan suurte tähtedega, et Finantsinspektsioon ei ole kuritegusid uuriv asutus, kuid aitab vajadusel politseid ja prokuratuuri finantsalaste kuritegude lahendamisel. 

Kuriteokahtluste uurimine toimub kriminaalmenetluse seadustiku raamistikus, et kaitsta asjassepuutuvate inimeste õigusi. Kriminaalmenetluses otsustavad kuritegude uurimiseks pädevad asutused uurimise taktika, asjaolude avalikustamise ja muud küsimused. Kui kodanikud on reeglina vabad arvama üksikutest inimestest või äridest, siis riik peab ka arvamuste avaldamise otsustamisel lähtuma seadustest ja põhimõtetest, mis respekteerivad inimeste põhiõigusi ja-vabadusi, käimasolevas või potentsiaalses menetluses tõe väljaselgitamist.

Vähemalt teatud valdkondades on jõutud äratundmisele, et regulatsiooni on saanud ülemääraselt palju. Seda enam me ei peaks ühiskonnana üksikuid ebaõnnestumisi katma uute kõigile kehtivate normidega, vaid fokusseerima üksikule juhtumile ning käsitlema selle lõpuni kasvõi kriminaalmenetluses. Taoliselt anname signaali rikkunule, vähendame rikkumisi tulevikus ja väldime olukorda, kus siiani õiguspäraselt käitunud õnnestujad upuvad uute normide sohu.